arrow_back

Bewoners Nassaustraat willen rouwcentrum weg hebben


De omwonenden van Kamsteeg & Kramer Uitvaartzorg aan de Nassaustraat zijn niet tevreden over de gang van zaken rond de vestiging van dit centrum in hun kinderrijke buurt. Zij willen het rouwcentrum gewoon weg hebben. De gemeente kan echter niets doen.

Monique Schuurman sprak namens de buurtbewoners op donderdag 8 november met raads- en commissieleden. "Het rouwcentrum heeft invloed op de buurt. Dit kan niet aan een woonerf. De buurt wordt door de politiek niet serieus genomen. De ondernemer heeft geen respect voor ons." Wethouder Gerard van As zag dat respect ook niet aan de kant van de buurtbewoners. "Ik hoor van de ondernemer dat omwonenden de radio keihard aanzetten tijdens een rouwdienst en ik heb hier een afbeelding van teksten die voor het pand op de stoep zijn geschreven."

Het probleem is dat het rouwcentrum zich volgens de geldende regels van het bestemmingsplan in het pand aan de Nassaustraat heeft gevestigd. Het is een legaal centrum met legale activiteiten. Dat het geen handige plek is voor een rouwcentrum erkent ook de wethouder. "Als vooraf met mij was overlegd, dan had ik dit afgeraden. Er was genoeg tijd om een betere locatie te vinden, want de Ambonstraat staat nu nog leeg."

Van As wil een structurele oplossing op de lange termijn. Hij bekijkt of er via een parkeereis minder overlast is, want: "Ik vind het problematisch als er ongenoegen is in een buurt. De situatie is echter niet simpel op te lossen. De ondernemer heeft veel geld gestoken in de verbouwing en heeft een langlopend huurcontract. Als wij als gemeente actie ondernemen, kunnen we verwachten dat dat veel geld zal kosten."

Mediation
Schuurman geeft toe dat de buurtbewoners geen contact hebben gezocht met Kamsteeg & Kramer. Zij verwijt de ondernemers echter dat deze geen contact heeft gezocht. Het komt erop neer dat de partijen nooit met elkaar om de tafel zijn gaan zitten.

Vanuit de commissie is de suggestie gedaan om een mediation-traject tussen de bewoners en het rouwcentrum op te starten. Deze suggestie is overgenomen door Van As, die dit zal voorleggen. De kern van een mediation-traject is dat er met en door beide partijen wordt gesproken over de situatie en dat beide partijen vooraf toezeggen om zich aan de afgesproken oplossing te houden.



Reacties