arrow_back

Constructieve samenwerking gemeenteraadsleden leidt tot unaniem besluit maatregelenpakket beter bereikbare gouwe


Als meningen over een bepaald onderwerp zoals Beter Bereikbare Gouwe hoog oplopen, is het des te belangrijker dat je vooral benoemt waar overeenstemming over bestaat en nadenkt over de wijze waarop je een afwijkende mening een plaats kan geven in een wijzigingsvoorstel. Emoties daarbij zijn een slechte raadgever. “Om te begrijpen hoe dit besluitvormingsproces is verlopen en wat uiteindelijk is besloten, is het van belang om de uitgangspunten van Beter Bereikbare Gouwe te kennen stelt woordvoerder Peter Versteeg van Nieuw Elan. Daarom vindt u onderstaand, aan de hand van vragen en antwoorden, een samenvatting van uitgangspunten, stappen die zijn genomen en in de raad zijn besproken en besloten”.

Wat is Beter Bereikbare Gouwe?

Het gebied op en rond de Gouwe vraagt om een betere bereikbaarheid en leefbaarheid.

Onze wegen zijn daar kwetsbaar. De verkeersoverlast in Hazerswoude Dorp en de hefbrug in Boskoop zijn hier een voorbeeld van.

Daarom is er het programma Beter Bereikbare Gouwe. In dit programma werken de gemeenten Alphen aan den Rijn, Waddinxveen, Bodegraven-Reeuwijk, de regio Midden-Holland en de provincie Zuid-Holland samen.

Het programma richtte zich eerst met name op de knelpunten in Hazerswoude Dorp, Boskoop en Waddinxveen. Eind 2018 werd duidelijk dat problemen én oplossingen zich ook bevinden in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Deze gemeente is daarom in 2019 deelnemer geworden aan het programma.

Er wordt stap voor stap naar de uitvoering gewerkt. Hierbij is een integrale aanpak nodig om de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkelingen te borgen. Stap voor stap wordt toegewerkt naar één maatregelenpakket.

Welk maatregelenpakket wordt hier bedoeld?

  • Bodegravenboog

De Bodegravenboog is een directe aansluiting van de N11 op de A12. De maatregel is zeer gewenst en lost veel op voor het verkeer in de regio.

  • Fietsroutes

Het verbeteren van de twee fietsroutes. Deze maatregel stimuleert fietsgebruik en verhoogt de verkeersveiligheid.

  • Maatregelen bij de Gouwe

De Gouwe wordt niet verbreed. Er komen wachtplaatsen voor recreatieboten. Er komen steigers bij de spoorbrug in Alphen aan den Rijn, nabij hefbrug Boskoop en bij de spoorbrug in Gouda. Daar kunnen de boten veilig wachten tot de brug opengaat.

De verkeerslichten bij de hefbruggen van Boskoop en Waddinxveen worden beter afgestemd op het wegverkeer én de scheepvaart. Als schepen de bruggen naderen, krijgt het wegverkeer langer groen licht. Zo staat er minder verkeer voor de verkeerslichten als de brug open is.

  • Nieuwe weg bij Boskoop (W20)

Een nieuwe 60-kilometerweg van Boskoop naar de N11 (W20) wordt verder onderzocht. Die weg kan op lange termijn uitgebreid worden met een oeververbinding (brug of aquaduct). Zo ontstaat een extra oost-westverbinding die nodig is in het gebied. Er zijn twee mogelijke routes (W20-1 en W20-2) met ieder drie mogelijke aansluitingen op de N11. De derde route (W20-3) is afgevallen na de gespreksronde van juni 2021.

  • Onderzoek naar een oeververbinding

De gemeenteraad én de omgeving willen het liefst een nieuwe oeververbinding (brug of aquaduct) bij de Gouwe. Daarom wordt onderzocht of die oplossing mogelijk is op lange termijn en misschien al op middellange termijn.

Een andere voorwaarde is dat alleen een oeververbinding aan de noordkant van Boskoop wordt onderzocht. Het onderzoeken van een aquaduct bij het Gouwebos is niet aan de orde.

  • Onderzoek naar een tunnel(bak)

Op verzoek van de gemeenteraad én de omgeving is ook een onderzoek naar een tunnel(bak) onder de N209 in Hazerswoude-Dorp in het maatregelenpakket opgenomen. Daarbij worden de resultaten van de studie N206/N209 betrokken

Hoe is de besluitvorming tot stand gekomen?

Versteeg “De bereikbaarheid en leefbaarheid is een aandachtspunt dat al jarenlang speelt. Er is sprake van een complex dossier. Inwoners, bedrijven en belangenbehartigers zijn hier al jaren lang over in gesprek. Dit staat nog los van de verschillende partijen die achter de coulissen meekijken als provincie en raden van andere gemeenten. Daarnaast hebben politieke partijen een eigen achterban en dus verschillende belangen. Bijkomend aandachtspunt, de naderende verkiezingen”.

Tijdens de raadsvergadering van donderdagavond werd duidelijk dat over het oorspronkelijke voorstel en de voorgestelde wijzigingen geen overeenstemming zou worden bereikt. Bij stemming zouden de stemmen staken (het aantal stemmen voor is dan gelijk aan het aantal stemmen tegen). Dit was niet in het belang van onze samenleving. De vergadering werd beëindigd en kreeg vrijdagavond een vervolg.

In de loop van vrijdag hebben een aantal raadsleden (voor- en tegenstemmers) de koppen bij elkaar gestoken. Na een enerverend en constructieve vergadering heeft dit tot een nieuw wijzigingsvoorstel geleidt. Alle eerder ingediende wijzigingsvoorstellen kwamen hiermee te vervallen. Uitgangspunt bij dit nieuwe wijzigingsvoorstel was dat er vooral werd benoemt waar overeenstemming over bestond en werd nagedacht over de wijze waarop je een afwijkende mening een plaats kan geven in het wijzigingsvoorstel. Dit nieuwe wijzigingsvoorstel is met algemene stemmen aangenomen.

Wat heeft de gemeenteraad besloten?

Onderstaand het wijzigingsvoorstel op het oorspronkelijke raadsvoorstel. Alle overige punten van het raadsvoorstel zijn en blijven van toepassing.

Noordelijke oeververbinding

  • De focus moet komen te liggen op een noordelijke oeververbinding in het onderzoek naar een noordelijke ontsluiting van Boskoop. Hierbij moeten de mogelijkheden worden onderzocht naar een ontsluitingsweg naar de oeververbinding in combinatie met een mogelijke herverkaveling/herstructurering van het gebied.
  • Het zoekgebied naar een noordelijke oeververbinding en de ontsluiting op het wegennet aan de westkant van de Gouwe niet noordelijker te laten zijn dan het gebied ter hoogte van de Baanwegsekade en de Toegangseweg.
  • Het verdiepingsonderzoek dat gaat plaatsvinden te beperken tot het gebied ten hoogte van de Baanwegsekade en de Toegangseweg.

W 20 varianten

  • De verbinding W20-1 en W20-2 vallen af als mogelijke routes van Boskoop naar de N11. Praktisch betekent dit dat de varianten W20-1 en W 20-2 geen onderdeel meer uitmaken van het verdiepingsonderzoek.
  • De resultaten die zijn opgedaan in de studie naar de W20 varianten 1 en 2 wel te gebruiken voor het onderzoek naar een noordelijke oeververbinding van Boskoop, rekening houdende met bezwaren die verband houden met:
  • de eerder ingediende moties;
  • de ecologische verbindingszone van Het Zaanse Rietveld
  • de recreatieve functie van het gebied;
  • de negatieve gevolgen voor enkele bedrijven;
  • In de derde fase de maatregel W20-3 niet mee te nemen in de verdere uitwerking van de W20 varianten.

Onderdoorgang/tunnel Hazerswoude Dorp

  • In de derde fase met de grootst mogelijke voortvarendheid onderzoek te starten naar de realisatie van een onderdoorgang/tunnel N209-Dorpsstraat Hazerswoude Dorp.

Verder zijn een aantal moties ingediend die oproepen tot een onderzoek

  • Betrek het onderzoek van een zuidelijke oeververbinding in de verdere fases van Beter bereikbare Gouwe
  • Groene Hart plus oeververbinding
  • Versneld uitvoeren onderdelen Beter Bereikbaar Gouwe

Hoe nu verder?

Na de besluitvorming over Fase 2 start Fase 3 van Beter Bereikbaar Gouwe. In deze derde fase worden onderzoeken gedaan naar (ongelijkvloerse) verbindingen in Hazerswoude Dorp en Boskoop, worden schetsontwerpen verder uitgewerkt tot voorlopig ontwerp en worden samenwerkingsovereenkomsten opgesteld. Het eindresultaat wordt vervolgens middels een uitvoeringsbesluit voorgelegd aan raden en staten.



Reacties

Locatie