arrow_back

Echtpaar koopt woning inclusief boottrailer, maar provincie geeft geen vergunning om de trailer te gebruiken


Een aantal maanden geleden kocht een echtpaar een woning aan de Raadhuisstraat, inclusief boottrailer. De provincie weigert alleen een vergunning te verlenen om die trailer te gebruiken, omdat deze te dicht bij de brug zou liggen. Het echtpaar heeft echter bezwaar aangetekend.

Rob en zijn echtgenote verkochten hun rijtjeshuiswoning voor een kleiner appartement aan de Raadhuisstraat. In hun ogen één van de mooiste plekjes in Alphen. Met een boot in het vooruitzicht was dit het perfecte stekje. Maar niet is minder waar. Door het besluit van de provincie valt hij nu tussen wal en schip.

Verzoek afgewezen

In de tuin van hun nieuwe woning ligt een boothelling uit 2006 en een boottrailer uit 2012. ‘’Voor de aankoop van de boottrailer was in de koopovereenkomst een apart bedrag opgenomen voor roerende zaken. Dat lijkt nu weggegooid geld. Wanneer we vooraf hadden geweten dat we geen vergunning zouden krijgen, hadden we ook voor de woning zelf nooit geboden wat we nu hebben geboden’’, aldus Rob.

Opmerkelijk is dat de vorige bewoner wel een vergunning had van de provincie om zijn boottrailer, in het weekend, te gebruiken. Medio juni 2020 vroeg Rob aan de provincie hoe hij aanspraak kon maken op eenzelfde vergunning. Hierop kwamen zij met de uitspraak dat de vergunning niet kon worden verleend omdat er ter plaatse sprake is van een veiligheidszone waarin kort afmeren en ook het te water laten van een boot niet is toegestaan.

Deze beslissing zou te maken hebben met een beleidswijziging, die in 2012 plaats heeft gevonden. De vorige eigenaren van de woning waren hier niet van op de hoogte gebracht. “Een veiligheidszone is maximaal 1,5 keer de lengte van het maatgevend schip. Gedeputeerde Staten heeft de lengte van het maatgevend schip langer gemaakt, waardoor mijn perceel in 2012 ineens geheel in een veiligheidszone is komen te liggen. Als die lengte niet zou zijn verhoogd, dan zou mijn perceel hoogstwaarschijnlijk niet geheel in de veiligheidszone van de Swaenswijkbrug hebben gelegen, zou die veiligheidszone in mijn tuin zijn geëindigd en had ik nu misschien helemaal geen vergunning nodig gehad, want buiten de veiligheidszone heb je die niet nodig.”

Tekst loopt door onder de foto

boottrailer zicht op alphense brug.jpg

Bezwaarschrift

Rob is op z’n zachtst gezegd not amused met de gang van zaken. ‘’Een paar maanden geleden stonden we op de voorpagina van het huis-aan-huis blaadje Kwiek, maar dat kwieke gevoel heeft wel een opdonder gehad. Ik heb uitdrukkelijk geen vergunning aangevraagd voor een ligplaats in de Oude Rijn, maar een vergunning om een bestaande boothelling en boottrailer die in mijn eigen tuin aan de Oude Rijn liggen te mogen gebruiken. Dat is denk ik een wezenlijk verschil, een ligplaats in het water of een boothelling/boottrailer op de kant/wal”, legt Rob uit. Daarbij heeft hij de vergunning ook alleen voor het weekend aangevraagd, net als de vorige bewoner. “Doordeweeks zal de boot dus niet in het water, maar op de kant liggen.”

“Ik snap werkelijk niet dat een boothelling/boottrailer op de wal hetzelfde behandeld wordt als een ligplaats in het water”, zegt hij. “De Swaenswijkbrug en de Alphense Brug gaan voor grote schepen altijd vlak na elkaar open, zodat die schepen gelijk kunnen doorvaren en niet tussen beide bruggen hoeven te wachten. Nadat die schepen gepasseerd zijn en beide bruggen weer dicht zijn is er tijd genoeg voordat de bruggen weer open gaan om zonder overlast voor de beroepsscheepvaart en zonder risico op ongelukken even een boot te water te laten. Een veiligheidszone is een gedeelte van de vaarweg met een relatief hoog ongevalsrisico, maar wanneer beide bruggen net weer dicht zijn is die 350 meter tussen beide bruggen misschien wel het veiligste stukje Oude Rijn dat er bestaat.”

“Volgens de provincie heeft nadat het ligplaatsenbeleid in 2012 is aangepast niemand in Alphen aan den Rijn in de 3,9 km tussen de Heimanswetering en Gouwsluis nog een vergunning gekregen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik sinds 2012 de eerste ben die tegen dit probleem aanloopt”, zegt hij. Hij komt voordat hij op 27 mei een openbare hoorzitting heeft dan ook graag in contact met Alphenaren die in een vergelijkbare situatie zitten of hebben gezeten. Opgeven doet hij in ieder geval niet. ‘’Ik hoop dat de door mij aangevoerde argumenten aanleiding geven om het besluit te herzien.”

boottrailer zicht op swaenswijkbrug.jpg



Reacties