arrow_back

Eén digitaal loket voor aanvragen van voorzieningen bij gemeente


Gemeente Alphen aan den Rijn krijgt een digitaal loket voor het aanvragen van alle voorzieningen voor inwoners met bijstand of een laag inkomen. Het gaat er daarbij om dat alle bestaande digitale informatie wordt gebundeld.

Op dit moment verdwaalt menige aanvrager op de gemeentelijke website in een oerwoud van informatie. Dat kan beter vond Lisette Godart (Nieuw Elan) nadat zij zelf voor een inwoner had getracht om de informatie te vinden. "Het is de bedoeling om het eenvoudiger te maken voor inwoners om te zien of zij voor een toeslag in aanmerking kunnen komen en om deze dan ook meteen aan te vragen", licht Godart haar voorstel toe. "Het gaat niet om iets nieuws. Het gaat erom dat de bestaande digitale informatie en de bestaande formulieren op een eenvoudige manier worden georganiseerd."

Wethouder Han de Jager vindt dat als het beter kan, het ook beter moet. "Ik heb het idee dat met betere digitalisering het voor onze inwoners inderdaad beter kan. Dan moeten we dat ook doen." Een nieuw digitaal loket neemt echter niet weg dat iedereen nog altijd gewoon bij het Serviceplein in het gemeentehuis terecht kan en dat er verschillende mogelijkheden zijn om hulp te krijgen bij het aanvragen van toeslagen.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 30 januari heeft Nieuw Elan een motie hierover ingediend, die door wethouder De Jager is gesteund. Een meerderheid van CDA, SGP, D66, SP, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, Nieuw Elan en DWB hebben voor het voorstel gestemd.



Reacties