arrow_back

Grote storing bij Ziggo door glasvezelbreuk, eindtijd nog altijd niet zeker


Sinds dinsdagmiddag is er een storing bij Ziggo, waardoor delen van Alphen geen internet of TV meer hebben. De oorzaak is een glasvezelbreuk, zo bevestigt Ziggo. 

Bij bouwwerkzaamheden voor een nieuwe villa in de Raadhuisstraat, naast de Swaenswijkbrug, is een kabel geraakt tijdens het zetten van een damwand. Hierdoor kunnen veel Alphenaren geen gebruikmaken van de diensten van Ziggo. "Als gevolg van een kabelbreuk kunt u niet internetten, tv-kijken en bellen met de vaste lijn. De oorzaak is een glasvezelbreuk", aldus Ziggo. 

Inmiddels is de locatie waar de glasvezelbreuk beschadigd is, gevonden. "Het is echter een zeer complexe breuk doordat de beschadigde glasvezel onder het water loopt. Daardoor is het een lastige klus om dit te repareren", laat Ziggo weten. "Een speciaal team heeft de hele nacht doorgewerkt. Ze hebben ook onderzocht of er een tijdelijke oplossing mogelijk was. Denk bijvoorbeeld aan een kabel over het water. Dit was helaas door het drukke verkeer op de vaarroute niet mogelijk." 

Eindtijd nog onbekend

Aanvankelijk leek de reparatie dinsdag tot 19:00 uur te duren, daarna meldde Ziggo dat de storing tot minstens woensdagochtend 07:00 uur duurt. Daarna lag de eindtijd op woensdag aan het einde van de ochtend, maar ook dat is niet haalbaar. Er is nu geen eindtijd meer te geven. "Bij nader onderzoek blijkt het nog complexer te zijn dan we dachten. Hierdoor wordt het helaas lastig in te schatten hoe lang het gaat duren. Een nieuw speciaal team neemt het nu over van de nachtploeg", zegt Ziggo. 

Wel zet Ziggo erop in om de storing woensdag nog op te lossen. Reparatie is alleen niet mogelijk. Er wordt is daarom gezocht naar een nieuw tracé voor een tijdelijke kabel. Deze wordt aan beide kanten vastgemaakt. Vanwege de complexiteit van de breuk was extra materiaal nodig, dat is inmiddels ter plaatse. De werkzaamheden om de nieuwe kabel onder het water door te plaatsen zijn gestart, zo meldt Ziggo. De verwachting is dat de storing rond 22:00 uur is opgelost. In de toekomst hoopt Ziggo dat er een nieuwe kabel/tracé kan komen, maar dit vergt echter meer werk. Daar is namelijk ook een vergunning voor nodig. 

Ziggo geeft nog de volgende tip: "Bellen kan eventueel nog wel via uw mobiele telefoon. Ook het internet werkt via het mobiele 4G-netwerk. Let op: internetten of tv-kijken via 4G of 5G kost data." 

ziggo storing glasvezelkabel geraakt werkzaamheden 1.jpeg



Reacties