arrow_back

Invoeren zero-emissiezone in Alphen aan den Rijn roept vraagtekens op


Nieuw Elan heeft nog geen definitief standpunt ingenomen over de invoering van een zero-emissiezone in het Alphense centrum en een zeer ruim gebied hieromheen. ‘Bij het besluiten of we voor of tegen een invoering zijn, staan onze inwoners centraal’, zegt raadslid Clemens Boere. ‘Voorlopig wachten wij nog steeds op alle voor de zomer toegezegde informatie.’

Rond de invoering van de zero-emissiezone is veel gedoe ontstaan. Dit heeft verschillende oorzaken. Een ervan is gebrekkige informatie vanuit het Alphense gemeentehuis richting inwoners en bedrijven die het aangaat. Dit mondde uit in een petitie van lokale kleinere ondernemers die het niet eens zijn met de invoering van de zone. Het is straks vooral de zzp-er in de bouw en techniek, bijvoorbeeld een loodgieter of een schilder, die hoge kosten moet maken. Het gaat daarbij niet alleen over werkzaamheden in het centrumgebied, er zijn ook veel mensen die in het ruime gebied wonen en hun bus bij hun woning parkeren. Zij moeten allemaal hun diesel bestelbus vervangen door een elektrisch exemplaar. Vandaar dat onder deze petitie rond de drieduizend handtekeningen staan.

Daarnaast hebben veel politieke fracties zowel mondeling als schriftelijk vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder, Gert van den Ham (D66). In januari heeft onder meer raadslid Boere van Nieuw Elan vragen gesteld. Een van de vragen is of en hoe er met de kleine ondernemers wordt gepraat. Een andere vraag is of er een onderzoek is gedaan onder deze ondernemers met een bedrijfsvoertuig. Een heikel punt is de netcongestie. Er is zorg dat er onvoldoende laadpalen beschikbaar zijn voor de nieuwe elektrische busjes.

Onderzoek

Wethouder Van den Ham heeft tijdens het in ontvangst nemen van de petitie op donderdag 22 mei toegezegd dat de invoerdatum opschuift van 1 juli 2026 naar 1 januari 2027. Ook komt er een onderzoek naar de mogelijkheden van een kleinere zone. Dit onderzoek is nodig, omdat de uitkomsten voor een kleine zone anders zullen zijn dan die voor een grote zone. Het gaat er daarbij vooral om dat de gegevens voor het te nemen verkeersbesluit correct zijn. ‘Het college verwacht niet dat uit de resultaten onmogelijkheden komen voor de invoer van een kleinere zone’, denkt Van den Ham.

Inwoners en ondernemers centraal

Boere verwacht dat de onderzoeken veel duidelijk maken. ‘De onderzoeken moet duidelijkheid bieden over wat de effecten en de haalbaarheid zijn van een kleinere zone dan gepland. Als blijkt dat een kleine zero-emissiezone geen of nauwelijks positieve effecten heeft tegenover de investeringen van ondernemers en gemeente, of dat de elektrische infrastructuur nog niet op orde is, dan zullen wij op basis daarvan ons standpunt bepalen, waarbij onze inwoners en ondernemers centraal zullen staan.’

Kritisch

Het wordt nu, eind september, wel tijd dat de toegezegde informatie naar de gemeenteraad komt. ‘We willen weten wat er in de ingediende zienswijzen van vooral inwoners en kleine ondernemers staat en wat de antwoorden daarop zijn. Het gaat ons om de argumenten voor of tegen. De gemeenteraad wil ook een hoorzitting kunnen organiseren om precies te horen wat men van de invoering van de zero-emissiezone vindt’, zegt Boere. ‘Wat moet er nu nog worden uitgezocht en waarom duurt dat zo lang? Nieuw Elan is kritisch en wil eindelijk duidelijkheid.’



Reacties

Locatie