arrow_back

Mooi ontwerp voor megagroot distributiecentrum


Over het geplande distributiecentrum op industrieterrein Steekterpoort II werd donderdag 9 september informatie gegeven aan de Alphense gemeenteraad. Initiatiefnemer Dirk Wilschut van Stahlberg Investments deed een doekje open over de stand van zaken.

Het terrein is inmiddels aangekocht, de gemeenteraad heeft op 22 april de wijziging van het bestemmingsplan goedgekeurd en de plannen worden nu uitgewerkt. Op verzoek van de raad heeft initiatiefnemer Wilschut van het megagrote distributiecentrum op donderdag 9 september een uitgebreide presentatie verzorgd. De architect, Peter Couwenbergh van Convex architecten, gaf uitleg bij het ontwerp.

Bijzonder aan het distributiecentrum is dat het ondanks de omvang een niet al te zwaar uiterlijk krijgt. "We proberen een menselijke maat aan te houden."
Op het terrein worden twee hallen naast elkaar gebouwd. Vanaf de wijk Gouwsluis gezien is de linkerhal twee keer zo breed als de rechterhal. Beide hallen zijn in principe drie verdiepingen hoog.
De buitenkant wordt antraciet afgewerkt met rode kleuraccenten op een aantal inspringende punten.

Lees verder onder de illustratie

distributiecentrum Steekterpoort artist impression.jpg

Entree

In principe naderen vrachtwagens het distributiecentrum vanaf de N207 of de N11. Er wordt niet verwacht dat zij door de stad zullen rijden. "Dat is geen logische route."
De entree van het terrein is aan de kant van de Overslag Terminal Alphen gepland. De vrachtwagens lossen in laadkuilen met doks aan de lange zijden van de beide gebouwen.
Rond de hallen is eenrichtingverkeer, de vrachtwagens rijden als het ware een rondje over het terrein.

Afstand tot woonwijk

"De afstand tot de wijk is voldoende om te zorgen dat omwonenden geen last hebben van de indringende pieptoon die vrachtauto’s produceren als zij achteruit rijden", aldus Wilschut. Over eventuele overlast is overleg met ambassadeurs uit de buurt. Zij dienen als aanspreekpunt.
Ook is de bomenrij tussen het distributiecentrum en de buurt geluiddempend. Deze is eigendom van de gemeente en die heeft in het bestemmingsplan de bomen opgenomen.

Overslag

De aard van het distributiecentrum is die van een overslag. Zoals de OTA containers van schepen op vrachtwagens overlaadt, is echter niet de insteek van dit distributiecentrum. Er zullen wel grote vrachtwagens met goederen af- en aanrijden, maar het gaat er vooral om dat deze hun lading lossen en dat in het distributiecentrum de lading wordt herverdeeld over kleinere elektrische bestelbusjes voor de 'last mile' bezorging.

Rijnvicus

De overslag in het distributiecentrum is arbeidsintensief. Wilschut denkt dat er ongeveer duizend werknemers aan de slag kunnen. "Het is werk dat bij uitstek geschikt is voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Daarom hebben wij al contact gezocht met Rijnvicus."

Duurzaam

Een distributiecentrum dat zorgt dat er aanzienlijk minder grote vrachtwagens in de stad rijden is al duurzaam. Zeker omdat elektrisch rijden wordt bevorderd. "Vrachtwagens en bestelbusjes kunnen hier opladen."
Ook wordt het platte dak voorzien van zonnepanelen voldoende voor 7 tot 8 duizend huishoudens. En: "We kijken ook of de OTA iets met onze groene energie kan."

distributiecentrum Steekterpoort plattegrond.jpg



Reacties