arrow_back

Reactie van Nieuw Elan op kleinere Zero-emissie zone


Nieuw Elan heeft met interesse het bericht van 7 oktober van gemeente Alphen aan den Rijn gelezen. Hierin staat dat er een kleinere Zero-emissiezone wordt voorgesteld, dit mede op basis van de zienswijzen van inwoners. Nieuw Elan is benieuwd naar de exacte inhoud van de zienswijzen waarover raadslid Clemens Boere afgelopen maand ook artikel 40 vragen heeft gesteld.

Met de uitbreiding van de landelijke uitzonderingen, specifiek voor de netcongestie, kan een belangrijke beperking voor het invoeren van een zero-emissiezone zijn weggenomen. De exacte uitwerking is voor Nieuw Elan echter nog niet duidelijk. Ook is Nieuw Elan nieuwsgierig naar de informatie waarop de genoemde ‘milieuwinst’ is gebaseerd. Daaraan gekoppeld is de vraag wat de impact is van ‘met een kleiner gebied beginnen’ en dan een stapsgewijze invoering van de Zero-emissie zone. Deze moet voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn.

Nadat Nieuw Elan alle informatie heeft kunnen bekijken, zal een definitief standpunt worden bepaald over een mogelijke invoering van de zero-emissiezone in Alphen centrum.

Artikel 40-vragen

Raadslid Clemens Boere heeft op 22 september onderstaande artikel 40-vragen ingediend bij het college van burgemeester en wethouders:

  • De nota van beantwoording van 131 zienswijzen op de invoering van de zero-emissiezone in het centrum van Alphen zou na het zomerreces naar de gemeenteraad komen. Wanneer kan de raad deze nota, inclusief de origineel ingediende zienswijzen, verwachten?
  • Welke zaken moeten nog ‘goed worden uitgezocht’ nu het college al op 15 april (zie de raadsbrief en toelichting van 22 april) constateerde dat er extra tijd nodig is? In het verlengde hiervan: hoeveel extra tijd is er nu nog nodig? Oftewel wanneer kan de gemeenteraad een aangepast voorstel verwachten?

Aanvullend de volgende vragen:

  • Nu er landelijk een ‘terugtrekkende’ beweging lijkt te zijn, gezien het aanpassen en uitbreiden van ontheffingen en termijnen, is het dan niet verstandiger om ook voor Alphen aan den Rijn een heroverweging te maken?
  • Is het niet beter om te wachten tot de grote problematiek met netcongestie is opgelost? Nu kunnen kleine ondernemers in een groot deel van de gemeente geen laadpaal bij hun huis/stalling krijgen omdat er onvoldoende capaciteit is.
  • Zijn er andere maatregelen die genomen kunnen worden om eenzelfde effect te bereiken met minder impact op kleine ondernemers? Denk bijvoorbeeld aan de invoering van een 30km-zone in woonwijken, dus uitdrukkelijk niet op de doorgaande wegen.

Hoe nu verder?

De artikel 40- vragen zijn nog niet door het college van burgemeester en wethouders beantwoord. Wel is op 7 oktober door gemeente Alphen aan den Rijn bekendgemaakt dat de Zero-emissie zone kleiner wordt en dat deze op 1 januari 2027 wordt ingevoerd. Het originele persbericht staat hier

De Alphense gemeenteraad wordt op woensdag 15 oktober over dit verkeersbesluit geïnformeerd. Op 27 oktober wordt door de raad een hoorzitting gehouden waar insprekers (inwoners, ondernemers en belanghebbenden) hun mening kunnen geven. Dit gebeurt naar aanleiding van de 131 ingediende zienswijzen.

Lees ook dit artikel op de website van Nieuw Elan: Invoeren zero-emissiezone in Alphen aan den Rijn roept vraagtekens op

Illustratie: contouren van de kleinere Zero-emissiezone, afbeelding gemeente Alphen aan den Rijn



Reacties

Locatie