arrow_back

Strijd om goed openbaar vervoer in de nachtelijke uren


Evon Zevenbergen, raadslid voor Nieuw Elan, maakt zich al een tijd sterk voor een nachtnet van het openbaar vervoer in de regio. Woensdagavond 12 februari heeft Zevenbergen bij een commissie van Provinciale Staten de noodzaak voor een nachtnet onder de aandacht gebracht.

In aanloop naar de OV-Concessie 2022 zijn er bijeenkomsten geweest van regio Holland Rijnland om input op te halen. Sinds september 2018 wordt er door diverse raadsleden nadrukkelijk gevraagd om het onderwerp ‘openbaar nachtnet’ actief mee te nemen in de OV-Concessie. Daarnaast is het onderwerp via raadsleden op de agenda’s gezet van een aantal gemeenten.
Én met succes! Zo zijn er in de gemeenten Katwijk, Leiderdorp, Zoeterwoude, Oegstgeest, Teylingen en Alphen aan den Rijn moties aangenomen of op andere wijze toezeggingen gedaan om regionaal te kijken naar het openbaar nachtnet. En ook in de overige gemeenten zijn partijen positief over dit onderwerp.

Waarom
Maar wat drijft de regio om dit op de agenda te krijgen van Holland Rijnland en nu ook bij de provincie? Er liggen hier enorme kansen voor de regio én het is een nadrukkelijke vraag vanuit inwoners. Holland Rijnland ligt als een parel midden in de randstadmetropool tussen de vier grote steden met een sterke infrastructuur van wegen, haltes en sporen. Overdag is het merendeel van de dorpen en steden goed bereikbaar, zodra de zon ondergaat zijn er alleen hoofdverbindingen.

Leefbaarheid
Juist als we de leefbaarheid in de kleinere dorpen en steden willen vergroten en de afhankelijkheid van de auto willen verkleinen, is een nachtnet heel belangrijk.
Kijk bijvoorbeeld naar de 24 uurseconomie. Schiphol, onderhoudsbedrijven, klantenservice, logistieke bedrijven; steeds meer gebeurt er ook in de avond. Vergeet ook niet de gewone recreatieve Nederlander. Een wedstrijd in de kuip in Rotterdam op vrijdagavond, bezoekje Pathé in Den Haag of avondje concert in de Ziggo Dome in Amsterdam en jongeren die willen stappen. Dit allemaal is soms onmogelijk omdat je niet meer met het openbaar vervoer thuis komt of het wordt billen knijpen dat je de laatste trein/bus haalt.

Mijn oproep
Wij vragen de provincie om het onderwerp ‘openbaar nachtnet’ actief mee te nemen bij de OV-Concessie 2022 die voor de komende tien jaar wordt vastgesteld.
Nu is dé mogelijkheid om in samenwerking met gemeenten ook qua financiering pilots en te houden om zo de behoefte in kaart te brengen. De hele infrastructuur ligt er al: wegen, bushaltes en bussen. De investering zit voornamelijk in de loonkosten.
Met één lijn gaan we de oorlog niet winnen, maar van een sterker nachtnet profiteren alle gemeenten.

De complete tekst is hier terug te luisteren.



Reacties

Locatie