arrow_back

Wat gaat er de komende tijd gebeuren in het Rode Dorp?


De oude woningen uit de eerste fase zijn allemaal tegen de vlakte. Daarvoor in de plaats ligt er nu een grote vlakte met een berg puingranulaat, wat gebruikt zal worden voor de bouwwegen. Maar wat staat het Rode Dorp de komende tijd eigenlijk te wachten?

Er kan gestart worden met ‘opbouwen’ van het Rode Dorp. Door de winterse weersomstandigheden van de vorige weken hebben deze werkzaamheden echter vertraging opgelopen. “Omdat we starten met grondwerkzaamheden, en we dáár de afgelopen weken juist niet in konden vanwege de vorst, hebben we wat vertraging opgelopen”, zo zegt het bouwteam. Wanneer welke werkzaamheden exact starten is nog niet duidelijk, maar het is wel bekend welke werkzaamheden dat zijn en in welke volgorde deze werkzaamheden plaats zullen vinden.

Inrichting bouwplaats

Er zal als eerste gestart worden met het inrichten van de bouwplaats. Hiervoor moeten de nutspartijen kabels en leidingen aanleggen in de grond rondom de bouwplaats. Ook moet de achtergebleven vervuilde grond worden afgegraven, wat inmiddels van start is gegaan. Dit omdat de grond waar straks op gebouw gaat worden, helemaal schoon moet zijn.

De zogenoemde ‘sonderingen’ moeten ook worden uitgevoerd. Dit zijn metingen waarbij met een smalle staaf in de grond bepaald wordt waar de draagkrachtige laag zich in de bodem bevindt. De funderingspalen komen uiteindelijk op deze laag te rusten, zodat de woningen die gebouwd worden een sterke en stabiele basis hebben. Wat ook zal gebeuren is het plaatsen van de bouwkeet. Daar komt het projectteam straks te werken en daar kan het personeel dat werkzaam is op de bouwplaats omkleden en pauzeren.

Al deze werkzaamheden zouden plaatsvinden tot en met eind februari. Maar die planning verschuift een aantal weken door de vorst en sneeuw van de afgelopen weken.

Warmtebronnen boren

Na het inrichten van de bouwplaats kan er gestart worden met het boren van de warmtebronnen. Het gaat om zo’n 47 warmtebronnen die straks de woningen zullen verwarmen. “Dit zijn buizen die tot zo’n 140 meter diep de grond in gebracht worden. Op deze buizen, de warmtebronnen, worden warmtepompen aangesloten. Als de nieuwe woningen klaar zijn, worden ze verwarmd met deze warmtepompen, die de warmte via de bronnen diep uit de bodem halen.” Hier zou 1 maart mee worden gestart, maar dit is uitgesteld vanwege de beschikbaarheid van de boorinstallatie en de winterse weersomstandigheden.

Officiële start bouw

Na het aanbrengen van de warmtebronnen in de grond, kan er gestart worden met het aanbrengen van de funderingspalen. “Dit is voor ons als bouwer altijd een bijzonder moment, waarmee de bouw officieel start. We gaan dan echt opbouwen”, aldus het bouwteam. De buurt kan overlast ervaren van draaiende machines. Dit omdat de palen de grond in geboord worden in plaats van geheid. Dit zorgt ervoor dat bewoners niet wekenlang in de herrie zitten van de bekende doffe klappen van een heistelling. Ook komen er minder trillingen vrij bij het aanbrengen van de boorpalen.

Gewijzigde route vrachtverkeer

Als de bouw officieel start, zullen de routes voor het vrachtverkeer ook veranderen. Tijdens de sloop van de oude woningen reed het vrachtverkeer via de Tolstraat, Emmalaan, Jan Nieuwenhuijzenstraat en terug. “Deze route werd aangehouden omdat de gemeente om veiligheidsredenen had bepaald dat een deel van de Jan Nieuwenhuijzenstraat en Karel Doormanstraat verboden waren voor bouwverkeer. Dit in verband met de aanwezigheid van basisschool Groen van Prinsterer, speeltuin Kindervreugde en Kinderdagverblijf Minoes.”

Na een gesprek met de gemeente is afgestemd dat de route voor het bouwverkeer vanaf de officiële start van de bouw zal veranderen. Door het invoeren van enkele veiligheidsmaatregelen, mogen vanaf dat moment de vrachtwagens via de Jan Nieuwenhuijzenstraat aanrijden, en rijden ze alleen ‘terug’ via de route Jan Nieuwenhuijzenstraat, Emmalaan, Tolstraat. Alle verkeer in één richting dus. Om rekening te houden met de basisschool zal er onder andere gewerkt worden met venstertijden, om de veiligheid te bewaren. Ook wordt er een ‘wachtlocatie’ ingesteld en zal er een portier zijn die de vrachtwagens begeleidt naar de ingang van de bouwplaats.

Op de foto: half januari ging de laatste woning van fase 1 in het Rode Dorp tegen de vlakte.



Reacties