arrow_back

Zelfhulpgroep Erken en Herken


EIkaar ontmoeten en het delen van ervaringen helpt. De ontmoetingsgroepen van Tom in de buurt zijn hiervoor bedoeld. De zelfhulpgroep 'Erken en Herken komt maandelijks twee keer bijeen. De inzet is dat de groep elkaar helpt - zonder tussenkomst van een huipveriener. Onder hen is Annette Tahija, zelf ervaringsdeskundige en sinds mei 2019 bij de groep. "In de groep gaat het om het herkennen en erkennen van elkaar."

Tijdens de bijeenkomsten introduceren deelnemers zelf het thema waar ze mee worstelen. Dat kunnen allerlei thema's zijn. In elk geval zijn het zaken die ze in hun dagelijks leven lastig vinden en die steeds als rode draad terugkomen in hun leven. Thema's die tijdens een bijeenkomst centraal kunnen staan zijn eenzaamheid, depressie of het missen van een klankbord in de eigen omgeving. "De struggle of life", zegt ervaringsdeskundige Annette: "Bij elke bijeenkomst praten we over hoe iemand zich tot hetzelfde thema verhoudt. Het gaat dieper dan even samen onze week doornemen.''

Veelzijdige en vaste groep

De groep bestaat uit een vast aantal deelnerners. Annette vertelt: "Juist omdat het een vaste groep is die maandelijks twee keer samenkomt, durven de deelnemers ook gericht vragen te stellen. Je leert elkaar tijdens de bijeenkomsten beter kennen, wat prettig is. De groep bestaat uit zes personen. ledereen krijgt de kans om aan bod te komen en zijn of haar zegje doen.''

Her- en erkennen

Het geeft houvast als je niet de enige bent die ergens mee worstelt. Het herkennen van iemands worsteling leidt tot saamhorigheid. De deelnemers steunen elkaar bijvoorbeeld in het stellen van de eigen grenzen: het voelen en het aan-geven van deze grenzen. Als een deelnemer daarin slaagt dan is de groep daar vol lof over naar elkaar toe. Het gaat om verhalen van (levens)kracht.

Geluid van de klant

Ervaringsdeskundige Annette Tahija wil geen hulpverlener zijn. Ze luistert liever naar het geluid van de klant: "De kracht van de groep is: iets kunnen herkennen en er niet van weg-lopen. Bij Tom in de buurt gaat het dan ook niet om de diagnose, maar om de klant. Diagnose kan helpen, maar het gaat om de mens erachter.''

Dit artikel staat in het Tom-magazine Inkijkje in ons werk. Benieuwd naar meer verhalen? Vraag dit magazine aan via Waarde van Tom — Tom in de buurt. De foto is genomen voor de coronapandemie.



Reacties

Locatie