Er leven onder Alphenaren en Alphense ondernemingen veel zorgen over de invoer van de zero-emissiezone op 1 januari 2027. Dat bleek maandag 27 oktober tijdens de hoorzitting in het Alphense gemeentehuis. Raadslid Clemens Boere hoorde namens Nieuw Elan de zorgen van elf insprekers aan. Op 13 november volgt een politiek debat.
De hoorzitting is gebaseerd op de maatschappelijke onrust over de invoering van de zero-emissiezone. De Alphense gemeenteraad wilde de indieners van 131 zienswijzen de gelegenheid geven om hun zorgen persoonlijk te delen met de politieke partijen. Er waren elf insprekers, waarvan een aantal een grotere groep vertegenwoordigt.
Samenvattend gaan de zorgen vooral over de gevolgen voor kleine ondernemers, over de verkeersdruk buiten de zero-emissiezone en over het afgeven van ontheffingen en vrijstellingen. Om met de laatste uitdaging te beginnen: verschillende politieke partijen wijzen enigszins geruststellend op de vele mogelijkheden voor ontheffingen en vrijstellingen en op de mogelijkheid van maatwerk.
Voorsorteren op autoluwe stad
Een interessante stelling kwam van Ronald Steenkist, ondernemer en initiatiefnemer van de petitie tegen de invoering van een zero-emissiezone in een groot gebied in Alphen aan den Rijn. ‘Wij zien aankomen dat de zero-emissiezone voorsorteert op een autoluwe stad is. Dat baseer ik op de Omgevingsvisie van de gemeente.’ Volgens Steenkist staat hier duidelijk in hoe er steeds minder plaats is voor auto’s. Steenkist zegt ook: ‘Het draagvlak onder inwoners is gering.’
Beerendrecht en Gouwesluis uit de zone halen
Verschillende insprekers wonen in de wijken Beerendrecht en Gouwesluis. Zij vinden dat hun woonwijken niet opgenomen moeten worden in een zero-emissiezone. Hier zijn verschillende argumenten voor.
Maarten Lek, inwoner van Beerendrecht, gaat in op de keuze voor het gebied en op de kosten voor inwoners. ‘Het gebied is te groot. Onze wijk ligt buiten het stadscentrum. Ik schrik van de stijgende kosten voor klussen. Dit maakt ons leven duurder. Offertes vallen 20 tot 40 procent duurder uit.’ Hij stelt de hamvraag: ‘Als het zoveel gedoe is en de weerstand is zo groot, waarom ligt dit plan dan op tafel?’
Twee andere bewoners vinden de wetenschappelijke basis van de effecten van een zero-emissiezone flinterdun. Zij wijzen ook op het veelvuldige gebruik van modellen voor berekeningen in plaats van metingen. ‘Modellen zijn aannames, omdat er geen meetbare cijfers zijn.’
Gevolgen voor De Hoorn
Ad van der Salm is bewoner van De Hoorn en spreekt zijn zorgen uit over de gevolgen voor de bewoners aan en nabij De Hoorn. Hij wijst op aanzienlijk meer verkeer. ‘Iedereen die niet de zero-emissiezone in mag, zal over De Hoorn rijden. De gemeente wil het centrum schoner maken, maar alles eromheen wordt in de rook gezet.’ Van der Salm wijst ook op de huidige situatie aan De Hoorn, die alleen maar erger wordt na de invoering: ‘Er staan hier meetkasten. De omgeving is hier vuiler dan naast Tata Steel.’ Bovendien ziet de inspreker aankomen dat de nieuwbouwwijk Gnephoek veel meer verkeer zal aantrekken via De Hoorn. ‘Er is nog geen aquaduct onder de Heimanswetering, maar er zijn straks wel 2200 woningen.’
VOA vindt zone te groot en niet logisch
Martin Hoekstra spreekt namens ondernemingsvereniging VOA. Hij meldt dat de VOA duurzaamheid ondersteunt en dat het eerste voorstel voor de grote zone te ambitieus was. Het nieuwe voorstel voor een kleinere zone is beter, maar: ‘De zone is nog steeds te groot en niet logisch. De VOA stelt voor om te beginnen met de zone waarin nu betaald parkeren geldt. Daarna in fases uitbreiden met logische routes. Vermijd meer druk op De Hoorn en andere doorgaande wegen.’
De essentie van wat de VOA betoogt, is dat alle doorgaande wegen buiten de zero-emissiezone moeten vallen. Er worden dan drie kleinere zones gecreëerd waarbij de doorgaande routes voor iedereen toegankelijk blijven. Concreet betekent dit een getrapt systeem met:
- Als eerste het gebied betaald parkeren,
- Als tweede het gebied binnen Bernhardlaan, Julianabrug en Oranje-Nassausingel
- Als derde het gebeid binnen Bernhardlaan, Bruins Slotsingel, Kennedylaan en Oranje Nassausingel
Door faseren heeft ook een grotere groep kleine ondernemers én werkgevers buiten Alphen aan den Rijn meer tijd om zich aan te passen. Ook pleit de VOA voor een veilige parkeeroplossing, dus bewaakt terrein, voor (kleinere) bedrijfsvoertuigen buiten de zero-emissiezone.
131 zienswijzen
Raadslid Boere (Nieuw Elan) heeft op 22 september schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Hij vraagt onder meer om inzage in de 131 ingediende zienswijzen. Zowel de zienswijzen als de antwoorden hierop zitten nu bij de openbare stukken voor de gemeenteraad en kunnen worden gelezen en beoordeeld.
Wat nu?
De hoorzitting is door de Alphense gemeenteraad gehouden om de inwoners en ondernemers zelf aan het woord te laten en om vragen te kunnen stellen. Dit is donderdag 27 oktober gebeurd. Een hoorzitting is uitdrukkelijk níet bedoeld voor de politieke partijen om een mening te geven.
Dat gebeurt pas op donderdag 13 november tijdens een raadscommissievergadering. Dan hebben alle politieke partijen een voorlopig politiek standpunt en die bespreken zij dan met elkaar. Er worden tijdens deze vergadering wensen en bedenkingen geformuleerd over het voorgenomen verkeersbesluit (van het college van burgemeester en wethouders) om de zero-emissiezone in te kunnen stellen. In een verkeersbesluit staat onder meer waar verkeersborden worden geplaatst, en hoe de verkeerssituatie wordt gewijzigd.
Op 27 november zal de gemeenteraad vervolgens een besluit nemen over welke wensen en bedenkingen zij heeft over het ontwerp verkeersbesluit. Dit kan overigens een hamerstuk zijn als de politieke fracties het eens zijn. Van het college van burgemeester en wethouders wordt vervolgens verwacht dat zij bij het formuleren van het definitieve verkeersbesluit rekening houdt met de wensen en bedenkingen van de gemeenteraad.