arrow_back

Ridderhof moet weer het sociale hart van de wijk worden


In december heeft een meerderheid van de Vereniging van Eigenaren (VVE) van winkelcentrum De Ridderhof gestemd voor de renovatie van De Ridderhof. Wij spraken uitgebreid met ontwikkelaar Caspar Wortmann over de plannen om het Alphense winkelcentrum nieuw leven in te blazen.

De kwaliteit van het Ridderveldse winkelcentrum gaat al jaren achteruit, met de beruchte schietpartij in 2011 als één van de oorzaken. Het nieuwe winkelcentrum moet weer een plek worden waar mensen met plezier naar toe gaan, voor meer dan alleen hun dagelijkse boodschappen. “De Ridderhof is een winkelcentrum met een verhaal, maar het moet meer zijn dan dat. Het is een uitdaging om dat te bewerkstelligen, maar het is zeker niet onmogelijk”, vertelt Caspar Wortmann. “Na de renovatie moet De Ridderhof weer een plek worden waar mensen graag komen.”

Duidelijke ingangen creëren

Voor Wortmann was het gelijk duidelijk dat er iets aan de entrees van het winkelcentrum gedaan moest worden. “De Ridderhof heeft heel veel verschillende entrees, waardoor de helderheid voor bezoekers ver te zoeken is. Er is een soort ‘artiesteningang’ vanaf het Carmenplein, en een obscure ingang vanaf het Aïdaplein. In elk geval nog niet het warme welkom dat je zou willen.”

In het nieuwe ontwerp zullen dus minder entrees via ‘sluiproutes’ komen. In plaats daarvan komen twee duidelijke toegangen, waarvan één met het gezicht naar de Burgemeester Bruins Slotsingel, en de ander aan de Troubadourweg. “De entree aan de Burgemeester Bruins Slotsingel moet verbeterd worden. Deze entree is een aantal jaar geleden gebouwd, maar dit is niet goed doordacht. Daarom gaan we dit openbreken en een duidelijke entree maken. De trap wordt vervangen en verplaatst, evenals de lift. Hierdoor wordt het weer overzichtelijk.”

Alles of niets

Ook het interieur van het winkelcentrum is geen geheel. “Een tijdje terug zijn er brandscheidingen toegevoegd. Op last van de brandweer en goed voor de veiligheid, maar het zijn ook flessenhalzen. De zichtlijnen in het winkelcentrum zijn hierdoor namelijk verdwenen, waardoor het geen geheel meer lijkt. Ook zijn er veel winkels die op een later moment een uitbouw hebben gedaan wat een rommelig beeld geeft. In het nieuwe plan worden daarom alle puien van de winkels met elkaar gelijkgetrokken, en willen we de veiligheidsmaatregelen anders uitvoeren.”

Het winkelcentrum moet ook in zijn totaliteit een geheel uit gaan stralen. “Nu worden op de gevels de logo’s van sommige formules getoond, zoals van de Hoogvliet, de Aldi en de Action. De naam ‘Ridderhof’ op de gevel is niet of nauwelijks zichtbaar. Niemand kan aan het exterieur zien dat het om één winkelcentrum gaat. Dat zorgt voor een versnipperd geheel. In de nieuwe plannen wordt daarom als eerste ‘Ridderhof’ naar buiten toe gecommuniceerd.”

Maar iets willen betekent nog niet dat het daadwerkelijk kan worden gerealiseerd. In het geval van de Ridderhof moet de VVE instemmen met de plannen, en dat is ook gelijk de uitdaging. “Het lastige aan dit project is dat alle winkels een andere eigenaar hebben. De commerciële en financiële belangen wijzen daardoor niet altijd in dezelfde richting. Daardoor duurt het proces in sommige gevallen langer”, vertelt Wortmann. “Wel fijn is dat de VVE een duidelijke visie heeft: alles nu écht goed aanpakken. Niet half, want dan kun je beter helemaal niets doen. En daar ben ik het helemaal mee eens. Dromen is leuk, maar nu echt doen. Het is nooit echt begonnen.”

Boodschappencentrum ‘plus’

Maar hoe moet het winkelcentrum gaan voelen? “Laat ik vooropstellen dat de betekenis van het winkelcentrum meer kan zijn dan wat het nu is”, begint Caspar. “Nu komen vooral mensen uit de nabije omgeving naar De Ridderhof om boodschappen te doen. Het wordt echt gezien als een puur functioneel boodschappencentrum, maar daar willen wij met de nieuwe plannen verandering in brengen. Het moet een winkelcentrum worden waar mensen ook voor hun plezier heengaan. Voor een kop koffie, een lekkere lunch, of voor persoonlijke verzorging. En iets basics als een toilet mag ook niet meer ontbreken. Ik noem dat dan een boodschappencentrum ‘plus’”, lacht Wortmann.

“Bij inwoners heerst veel weemoed. Daarom moeten we het winkelcentrum weer recht doen. We moeten het met elkaar weer positief inkleuren. De vraag die hierbij eigenlijk centraal staat is hoe we ‘onze’ Ridderhof weer het positieve imago geven die het winkelcentrum verdient.” Het keyword om dit te bereiken lijkt verbinding. “Met de renovatie willen we van het winkelcentrum een fijne plek maken. De Ridderhof moet weer het sociale hart van de wijk worden. Ik geloof erin dat dit mogelijk is”, vertelt Wortmann standvastig. “Dit willen we onder andere bereiken door vierkante meters winkel weg te halen. Per saldo bijna 2.000 m2. En door meer verbinding te creëren met de omliggende gebouwen en met de openbare ruimte. Het zijn nu losstaande delen die geen samenhang met elkaar hebben.”

Parkeren

Bij het renoveren van De Ridderhof stond het aanpakken van de parkeervoorzieningen hoog op het verlanglijstje. “De huidige parkeersituatie in De Ridderhof is niet meer geschikt voor de tijd waarin we leven. Net als met de uitstraling van het winkelcentrum was het vroeger logisch, maar nu zorgt het voor verwarring. En als er iets is wat je wil voorkomen als winkelcentrum is het natuurlijk verwarring bij je bezoekers.”

Eén van de aspecten die zal worden aangepakt is de verbinding tussen de pleinen. Wortmann: “Er komen veel auto’s naar het winkelcentrum, die allemaal op zoek zijn naar een parkeerplek. Maar in de huidige situatie zijn de parkeergebieden onduidelijk aangegeven en versnipperd. En neem bijvoorbeeld de hoofdentree van de parkeergarage, achter de Total, die lijkt meer op een achteringang. Ook de verbinding tussen de pleinen ontbreekt op dit moment. Bij het winkelend publiek, maar ook bij omwonenden, zorgt dat natuurlijk voor ergernis”, legt Wortmann uit. “Daarom hebben we bedacht om alles open te gaan gooien, zodat we alles op elkaar aan kunnen laten sluiten.” Hierbij worden de krappe parkeerplekken ook gelijk aangepakt. “We gaan onder de winkelvloer steeds van vier parkeerplekken drie maken, dat geeft mensen meer ruimte en maakt het comfortabeler. En: we zijn in gesprek met de gemeente om bet betaald parkeren af te bouwen.”

Qua parkeren is niet alleen gekeken naar de parkeersituatie van auto’s, maar ook naar parkeerplaatsen voor fietsen. “Fietsen wordt steeds populairder, ook als vervoersmiddel om boodschappen mee te doen. Hier willen wij ook op inspelen bij het nieuwe ontwerp. Er zal veel meer ruimte komen voor fietsers, waardoor ook de balans zal veranderen.”

What’s next?

De plannen zijn goedgekeurd, maar wat is de volgende stap? “De grote overkoepelende plannen zijn er. En heel belangrijk: er is ook ‘ja’ gezegd tegen het benodigde budget. Het is nu aan ons om alles op detailniveau uit te werken. Ook moet er op juridisch en financieel gebied nog het een en ander worden rondgemaakt, en moeten met de gemeente verdere afspraken worden gemaakt. En aan het uitwerken van de woontoren (op de plek van de huidige Albert Heijn, red.) zijn we nog niet echt toegekomen. Als dat allemaal duidelijk is, kunnen we echt concreet worden en ook verder naar buiten – om te beginnen naar de direct omwonenden.”



Reacties