arrow_back

Tien jaar na Ridderhofdrama wachten nog ruim honderd mensen op schadevergoeding: Kamervragen aan Grapperhaus


Afgelopen maand was het tien jaar geleden na het Ridderhofdrama. Een dag die bij eenieder in het geheugen staat gegrift. Een decennium later zijn er nog steeds veel slachtoffers die nog altijd geen schadeclaim uitgekeerd hebben kregen. Van der Plas, fractievoorzitter van BoerenBurgerBeweging, stelde Kamervragen aan Grapperhaus over deze zaak. 

Kersvers kamerlid, Caroline van der Plas, maakt zich hard voor deze zaak. Zij sprak op 22 april in de Tweede Kamer over de kwestie. Zij vindt het belachelijk dat de situatie zolang voortkabbelt. ‘’Waarom kan het kabinet in een paar dagen miljarden vrijmaken voor KLM maar bent u niet in staat om in de tien jaar nadat Tristan van der Vlis een bloedbad aanrichtte, waarvoor de politie aansprakelijk is gesteld, meer dan negentien van de minimaal 129 slachtoffers te helpen via het uitkeren van een schadevergoeding’’, zo legt zij het vuur aan de schenen van minister van Justitie en Veiligheid, Fred Grapperhaus. 

Volgens Van der Plas moet de Tweede Kamer optreden om dit proces te versnellen. Negentien maanden na de uitspraak van de Hoge Raad van de slechts negentien afgehandelde zaken, staan er minstens nog 110 op de planning. ‘’In dit tempo gaat het nog zo’n negen jaar duren’’, aldus Van der Plas. Tevens zet zij een kanttekening bij het handelen van de experts tijdens het contact met de slachtoffers. ‘’Bent u ervan op de hoogte dat er geluiden gaan over oneerlijke en zeer grievende vragen van de experts die de al zeer getraumatiseerde mensen van hun stuk brengen, wat mede een reden is dat nog niet alle claims bij het schadefonds zijn aangemeld’’, vraagt Van der Plas aan Grapperhaus.

Afsluiting 

Vorig jaar, exact negen jaar na het schietincident, werd er een schadefonds opgericht genaamd Vergoeding Schade Slachtoffers Alphen, die zorg draagt voor de afwikkeling van schadeclaims als gevolg van het schietincident in winkelcentrum De Ridderhof. Dat er tien jaar na dato nog steeds meer dan honderd slachtoffers wachten op afsluiting, kunnen velen maar moeilijk begrijpen. Het afwikkelen van de claims draagt volgens hen bij het verwerkingsproces. 



Reacties